Vi underviser følgende steder

Violin

Her kan du læse lidt om vores undervisning i violin og instrumentets historie. Du kan tilmelde dig nederst på siden.

Hvor gammel skal man være for at begynde til violin?
Børn kan starte fra de er cirka fire år, alt efter hvilket barn det handler om. Ingen børn er heldigvis ens, og det vigtigste er at dit barn er klar og synes, det er sjovt. Det vil vi som lærere kunne afgøre efter et par prøvegange. De fleste store violinvirtuoser startede meget tidligt, men det er ikke nødvendigt for at blive meget dygtig. Det vigtigste er, at man øver sig, efter man er begyndt til undervisningen

Undervisningen
Det første du skal lære er at stå rigtigt med violinen og spille på løse strenge. Så er det vigtigt at spille skalaer (en stigende tonerække). Du kommer hurtigt til at spille små enkle kendte melodier. Jo mere du øver dig der hjemme, jo hurtigere kommer du til at spille sværere stykker. Så er det også meget sjovere for dig og for din lærer.
Violinen er et vanskeligt instrument at lære, og vi siger, at den har en stejl indlæringskurve i starten. Det betyder at det kræver meget tålmodighed og øvning. Til gengæld er det en kæmpe gave, at kunne mestre et så udtryksfuldt instrument som violinen er.

Violinens historie
Vi skal tilbage til Mongoliet i 1100-1200-tallet. Her spillede man på en ”Morin Khuur”, en firkantet kasse med en hals hvorpå der var spændt 2 strenge. Med hestehalehår spændt på en stok fik man klang ud af kassen. Man spiller på ”Morin Khuur” den dag i dag.

Violinen med 4 strenge er en videreudvikling, men ideen er den samme - dog er den nu kommet op at ligge på skulderen og holdes med vægten af hovedet. Den ældste kendte violin der eksisterer i dag, blev bygget i 1555 af italieneren Andrea Amati. I 1700-tallet fik violinen en længere hals og violinens udformning har ikke ændret sig siden. Violinen fås i mange forskellige størrelser.

Et dejligt stykke musik med fokus på violin:

Musik genrer:
På violinen kan man spille Klassisk – Folkemusik – Jazz.