Derfor er det godt at gå i musikskole

Her kan du læse lidt om hvad man kan vinde ved at gå til musik - uanset om du drømmer om at blive musiker eller du gerne bare vil have en sjov fritidsaktivitet, kan musikken blive en smuk følgesvend resten af livet.

Musik er sjovt, og det musikalske rum er en kreativ legeplads - uanset på hvilket niveau, man beskæftiger sig med den. Det er livskvalitet og det har værdi i sig selv; men der er faktisk også mange andre fornuftige grunde til at spille musik.

Når du – barn, ung eller voksen – starter i musikskolen, står entusiastiske og professionelle musiklærere klar til at modtage dig med en undervisning, der er tilpasset dig og dit niveau. Vi arbejder med fantasien og giver plads til at finde sig selv, udtrykke sig og sætte sit aftryk og så er der desuden en masse afledte sideeffekter, som vi har listet herunder.

”Når man spiller på et musikinstrument, aktiveres og trænes stort set alle dele af hjernen på én gang. Det er helt særligt for musik, og udbyttet af denne træning kan overføres til andre aktiviteter.”
Citat: Anita Collins (ph.d. i neurovidenskab og musikuddannelse)

At lære at spille et instrument eller synge åbner døre. Det giver mulighed for at spille sammen med andre og for andre. Det giver oplevelser og venskaber - både i musikskolen og senere i livet. Faktisk findes der ingen kultur på kloden uden musik

Favrskov Musikskole er hele kommunens musikskole. Vi er mange kompetente og passionerede musiklærere, som underviser i hele kommunen. De fleste er uddannet fra musikkonservatoriet eller universitetet.

For os er musikken en af de smukkeste samværsformer, mennesket har opfundet. Vi glæder os til at være sammen om musikken med dig.

Musik har også meget at byde på i forhold til almene evner.

Søren Østergaard, ph.d., og daglig leder af Center for Ungdomsstudier udpeger følgende fire afgørende kompetencer, såkaldte ”21st century skills”, som vil blive efterspurgt hos jeres børn, når de bliver voksne:

• At kunne være udenfor sin komfortzone
  • At eksperimentere og turde fejle
  • Evnen og viljen til at samarbejde
  • Kreativitet

I musikskolen har vi mange års erfaring med at bruge musikken som kreativt rum, hvor eleverne kan få passende udfordringer, prøve nye ting af og prøve sig selv af i en tryg og udviklende ramme.

Samarbejde er afgørende, hvis musikken skal swinge; og det er en fantastisk følelse at mærke, når det lykkes. Derfor bliver eleverne løbende opfordret til at deltage i sammenspil og samarbejdsprojekter.

Søren Østergaard siger, at personlige kompetencer som flid, omhyggelighed og accepten af og modet til at begå fejl, bliver centrale i en tid, hvor udviklingen går meget stærkt. Hvis der er noget man får med sig fra musikskolen, så er det dét!

Hjerneforskere har dokumenteret, at, du aktiverer rigtig mange områder i hjernen på samme tid, når du spiller musik.

Citat: Anita Collins (ph.d. i neurovidenskab og musikuddannelse)

Dvs. at de ”hjernemuskler”, som bliver ”større” ved at spille musik, kan bruges til at ”løfte” andre opgaver end musikken.

I den korte TED-Ed Video, øverst på siden, kan du på under fem minutter se, hvordan det at spille musik skaber et festfyrværkeri af hjerneaktivitet.