Elbas, saxofon, sang, tværfløjte

– Det og meget mere, kan du lære at spille ved os. Se, hvad vi tilbyder herunder.

Blokfløjte

Blokfløjten er et godt begynderinstrument. Du kan hurtigt lære at spille melodier på den, og den er let at holde og have med i skoletasken.

Tilmeld dig (helt uforpligtende) i bunden af siden, hvis du gerne vil høre mere - så kontakter vi dig, når vi har et relevant tilbud til dig.

Hvor gammel skal man være for at begynde til blokfløjte?
Du kan starte fra du er cirka 7 år. Men med hjælp og støtte hjemmefra kan du måske starte tidligere.

I musikskolens instrumentværksted for elever i 1.-3. klasse lærer du at spille lidt blokfløjte sideløbende med andre instrumenter. Efter værksted kan du evt. fortsætte med blokfløjte på hold, eller du kan gå til individuel undervisning. Du kan dog også starte til blokfløjte uden at have gået til instrumentværksted. Hvis du er interesseret i det, kan du læse mere  her: Instrumentværksted

Vi hjælper gerne med at skaffe en fløjte
Du kan købe en sopranfløjte af plast gennem musikskolen. Får du lyst til at anskaffe en træfløjte, skal den være med barokgreb. Din lærer kan vejlede dig om køb.
Har du en blokfløjte i forvejen, kan din lærer tjekke, om den kan bruges.

Hvordan er undervisningen i blokfløjte?
I undervisningen spiller vi mange forskellige slags melodier på blokfløjten. Det kan være sange, filmmusik, pop og klassisk musik. Du lærer også noder, rytmer og teknik.

At spille blokfløjte kan også være et godt springbræt til andre blæseinstrumenter.Grebene (fingersætningen på fløjten) er næsten de samme på tværfløjte, klarinet og saxofon.

Typer af hold
Du kan vælge mellem individuel undervisning eller undervisning på et duo- eller basishold.  Individuel undervisning er 25 min. om ugen. Her tilrettelægger din lærer undervisningen, så den passer præcis til dig.

Vælger du undervisning på hold, er I 2 elever i 30 minutter eller 3-5 elever i 40 minutter pr. uge. Her arbejder I ofte med samme stof, og alle lærer at lytte til hinanden. Når vi skal sammensætte et hold, kigger vi på alder og niveau. Det vil sig vi kan oprette duo- eller basishold, når det er muligt at finde en anden elev, der passer i alder og niveau.

Sammenspil:
Måske kan din lærer af og til arrangere sammenspil med andre elever, der går til guitar eller klaver, som passer godt sammen med fløjten.

Der er også mulighed for at spille blokfløjte ved musikskolens forskellige arrangementer og workshops, hvor mange elever spiller sammen.
Efter flere års undervisning kan du komme med i orkestret Favrskov Unplugged.